Opdatering 05-11-2023
3. december 2023
Kære H783-venner
Samme vejr i Gedser som sidst: 8-9 grader men vedvarende regn fra kl. 14:30……..
Vil havde planlagt at fjerne det sidste af dækket på tenderkassen – og dette med den store vinkelsliber, vi gjorde gode erfaringer med sidst. Peder fik dog den gode ide, at bruge skærebrænder i stedet og sidstnævnte blev transporteret udenfor og rigget op. Der kom dog besøg forbi til ham, så Martin og jeg gik i gang med at fjerne den sidste rest af beskyttelsespladen i kulkassen – lige før kulbakken.
Beskyttelsespladen er en slags dobbelt bund i kulbakken og det er den skal tage ”skraldet” med det aggressive kulstøv blandet med vand. Dette for at beskytte selve bunden af kulkassen, der samtidigt udgør adskillelsen til vandkassen. Det meste var fjernet tidligere og der sad en lille rest tilbage. Vinkelsliberen viste sig sammen med mejsel, koben og mukkert at være udmærkedet til også denne opgave. Da resten af beskyttelsespladen var fjernet, kom der endnu en spand rustskaller til syne – disse blev straks fjernet. Og så opdagede vi, at beskyttelsespladen var nittet fast til kulkassens bund. Det er den ikke iflg. tegningen og i øjeblikket er adskillelsen mellem vandkasse og kulkasse ikke vandtæt. Vi ender med at svejse nittehullerne til og overvejer, om den nye beskyttelsesplade bare skal lægges på plads med mulighed for at fjerne den midlertidigt for at kunne gøre rent.
Skabene på tenderens forvæg i lokomotivførersiden blev befriet for deres meget rådne indvendige træbeklædning og så gik Peder i gang med at skære dækkets plade af. Desværre begyndte det efter halvt arbejde at regne, så arbejdsdagen blev afbrudt. Øv. Men nu ved vi, at vi genoptager sceancen med vinkelsliber næste gang – det tager måske lidt længere tid, men kræver mindre efterbearbejdning, før de nye plader kan svejses i.
Forrige
Opdatering 28-10-2023
Nyere