Opdatering 09-04-2023
Kære H783-venner
Der skal have været godt og lunt vejr i Gedser i dag – ”skal have været”, fordi jeg selv af personlige årsager var forhindret i at deltage i dagens arbejdsdag. Denne opdatering er således skrevet udfra referat, krydret med en enkelt efterhånden velkendt tegning samt billeder, som de deltagende frivillige har taget.
Sidste gang måtte vi konstatere, at tenderens bremsecylinders ”kødben” havde en forkert dimension. ”Kødbenet” er en slags trykstang, der er forbundet med membranen inde i cylinderen og ved sin udadgående bevægelse, når der opstår lufttryk i cylinderen, aktiverer den bremsen via bremseakslen. I dag blev bremsecylinderen indeholdende membran og ikke mindst 2 trykfjedre skilt ad. Alting lykkedes fint – det korrekte kødben blev monteret. Men igen var der noget, der drillede: Den kunne ikke samles igen med de forhåndenvægende midler i form af skruetvinger, der skulle spænde fjedrene sammen, så låsemekasnisme samt låg kunne monteres. Samlingen blev udskudt til en af de næste gange, hvor den nyindkøbte presse skulle være kommet på plads og således får lov til at hjælpe til. Kødbenets forbindelse til bremseakslen er markeret med blå pil på vedlagte tegning.
Det for efterhånden længe siden støbte leje blev desværre ikke godkendt endnu – så der forestår yderligere skrabearbejde, der blev fortsat i dag. Når lejet er godkendt er aksel 3 af 4 klar til at blive monteret.
Den 4. tenderaksel er stadig i Aalborg sammen med lokomotivets driv- kobbelaksler. Peter W. var på besøg i Aalborg i fredags og har taget videoen, der viser afdrejningen af bandage 2 i profil. Dette arbejde er i mellemtiden forhåbenligt overstået, så akslen er i princippet klar til transport til Gedser for at få tilpasse de sidste 2 lejer for derefter at blive monteret under rammen som den sidste. Af økonomiske årsager afventer tenderakslens hjemkomst dog nok den store transport sammen med lokomotivets lejer.
Ellers nåede man også at udføre et længe ønsket arbejde: At montere affjedringen på de 2 monterede aksler. Vi har haft lidt problemer med nyfremstillede møtrikker, der holder fjedrene på plads. Teknisk Skole Next København har nu leveret tilrettede møtrikker, der bare ”smuttede” på. Så i får også 2 billeder af de færdigmonterede fjedre. Det begynder at ligne noget. På dette sted igen 1000 tak til Limfjordsbanen for den flotte donering af fjederskiver m.m.
En sidste sten, der faldt fra mit hjerte er, at man også i dag fandt den sidste stump til bremsetøjet: En stang, der understøttet af 2 fjedre trækker bremsen det sidste stykke løs, når der ikke længere er tryk i bremsecylinderen. Stang og 2 fjedre blev fisket op af graven i spor 2 – fjedrene blev lagt i tyk olie og stangen blev afrenset med stålbørste. P.t. tørrer på påførte grunder. Stangen og fjedrene er markeret med rød pil på tegningen.