Opdateringer

Opdatering 12-03-2023

Kære H783-venner

Selvom det er vinter og stadig koldt, så kom vi et stykke videre igen i dag.

Peter, Martin og Ole ryddede op både i graven i spor 2 og udenfor. Da vi flyttede ind fik vi bl.a. anvist graven i spor 2 til anbringelse af reservedele. Gedser Remise vil nu servicere og efterse troljerne der ligesom Sukkertraktoren skal bringes i køreklar stand. Efter aftale er halvdelen af graven her nu ryddet, så også de kan komme videre. Martin brugte en uendelighed 😊på at feje pænt både i graven og omkring sporet.

Thomas havde en del stål med til favorable priser. Det er beregnet til at fremstille manglende splitbolte samt en manglende bremsestang til tenderen. Alting blev båret ind og Thomas brugte prisværdigt en del tid på at reparere vores engang funktionelle koldsav, der selvom vi ikke har brugt den selv, ikke var funktionel mere. Ærgerligt at skulle bruge tid på det…….. Ellers udviste Thomas en utrolig entusiasme med at fjerne rester af splitter i bolte og bremsedele – splitter vi tidligere havde overset.

Jonas, Peder, efterhånden også Martin og jeg brugte så dagen på at få puslespillet med bremsetøjet til at gå op. Husk på, vi har indtil videre kun 2 aksler under den 4-akslede tenderramme, men vi kan godt begynde at montere det forfra og indtil de 2 monterede aksler.

Vores venner i Aalborg har lovet at arbejdet med bl.a. den 4 tenderaksel er i ”opløbssvinget” 😉

Igen måtte vi sande, at mange dele er mærket forkert op mht højre og venstre. Ellers også er vi uenige med producenten om at enden mod lokomotivet er foran og ikke enden med pufferne. Uanset hvad, så fik vi det hele til at passe, når bremsehængerne markeret med ”H” blev monteret i venstre side og omvendt……… Det er kun på denne ”omvendte” måde, vi kan få bremseklodserne til at gå på hjulene som ønsket. Men et par af fotoerne viser, det endte godt. Og indtil vi løber tør, bruger vi de gamle splitbolte igen, efter de er afrenset på stålbørste og smurt ind i fedt.

Til sidst baksede vi tenderens bremsecylinder på plads. Jeg skulle hilse og sige, at sådan en fætter er meget tung – selv for 4 voksne mænd, der står placeret under tenderrammen. Bremsecylinderen er renoveret i Roskilde og skulle således være klar – desværre blev vi også spillet et puds her, idet ”kødbenet”, der overfører bremsekræfter fra cylinder til bremseakslen og via bremsestænger mv til bremseklodserne, ikke passer i optagelsen på bremseakslen. Vi måtte tilsidst opgive at få det forkerte kødben ud og erstatte det med et passende fra lageret. Også det kommer vi til at se på næste gang, når Næstved-fraktionens ekspertise forhåbentligt vil være tilstede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *