Opdatering 07-04-2024
Kære H783-venner
Så kom vi endelig i gang igen i Gedser. Og vejret med sine 7 graders plus og vigtigst: tørvejr gjorde, at vi i dag ikke valgte at bore huller i de nye splitbolte, hærde dem og montere dem i bremsetøjet. Det kan gøres indenfor når det regner udenfor – måske næste gang.
Næhnej: Vi har jo grundet pladsproblemer vores tenderkasse stående udenfor. I efteråret skar vi de nederste indvendige forstærkninger og skvulpeplader ud. I dag kom så turen til den sidste del af dækket – så at sige låget eller ”taget” på vandkassen. Også disse – oprindeligt 10mm tykke plader – var blevet tynde af rust og ude i siderne var den simpelthen gennemtæret. Vi kom til at bruge 4 stk skæreskiver til den store vinkelsliber og skar på livet løs. Hele processen blev igen vanskeliggjort at, at Frichs i sin tid fuldsvejste pladerne til de indvendige vandrette forstærkninger. Men med kræfter og tålmodighed blev disse svejsninger skåret over og nu står forstærkningerne rå og er klar til at modtage de nye plader. Hvis i ser på det ene billede, så kan man enddog stadig se glødeskallerne……. De bliver nok lidt brune i nær fremtid og kommer lige til at blive slebet let inden montering af det nye dæk.
Planen er så næste gang at måle op og sammen med Peder at bestille nye plader, der gerne skulle blive leveret klippet på mål. Forhåbentligt er leveringstiden ikke for lang, så vi kan komme i gang med at svejse.
Når disse plader engang sidder på plads, er det ”kun” pladen til højre for kulkassen, der skal skiftes – ligesom vandpåfyldningshullernes rammer skal repareres på indersiden. Endeligt skal der også ”bare lige” fremstilles og påsvejses en ny kulbakke. Det er der, fyrbøderen tager kullene med skovlen.
Når pladearbejdet er afsluttet forhåbentligt først på sommeren er det planen, igen at ”ulejlige” Finn fra malerfirmaet Malax til at komme og sandblæse og grunde tenderkassen. Herefter udestår en del spartling og slibning, før herligheden kan males i den ønskede sorte farve. Den tid den glæde.