Ikke-kategoriseret

Opdatering 10-02-2024

Kære H783-venner

Bidende koldt vintervejr i Gedser i dag. Godt nok plusgrad(er) men vinden fik det til at føles meget koldt…….

Vi opdagede lige – både på tegningen og på de gamle trinarrangementer – at vi havde glemt et vandret vinkeljern i hver side. Det er også på disse vinkeljern, at tenderkassen til sin tid skal boltes fast. Frichs tegningen siger, vinkeljernene er nittet fast med undersænkede nitter. Men på de gamle trin var de svejst fast. Det er uvist, hvor denne forskel opstår, men vi besluttede os for igen at svejse vinkeljernet fast. Dagens første del gik således med at skære 2 vinkeljern i korrekt længde og så svejse dem på. Det gik lidt ud over malingen, der var påført sidst, idet svejsningens varme gør, at den brænder væk på dette sted. Al maling i dette område er slebet væk og efterfølgende grundmalet. Så næste gang skulle det være ganske vist: Efter påføring af sort maling er trinene færdige.

Vores industritekniker Thomas har været lidt fraværende den sidste tid. Stor var glæden da han ringede og meddelte han vender tilbage om 14 dage. Til den tid har han størstedelen af de manglende splitbolte til bremsetøjet med, ligesom han mener at blive færdig med at dreje den koblingstap, der sænkes ned i trækkassen og holder koblingsstangen mellem lokomotiv og tender.

Som i måske husker, så mangler vi en bremsestang til tenderen. Thomas har indkøbet stål til fremstilling af erstatningen og vi ville egentlig gå i gang med fremstilling af bremsestangen. Vi kunne dog ikke få tingene til at hænge sammen og valgte at spørge indkøberen næste gang, hvordan han har forestillet sig det.

Når nu vi var i Gedser alligevel ville vi bruge tiden til noget fornuftigt, selvom vi ikke umiddelbart har arbejdsopgaver på tender/lokomotiv, før vi får hjulene frem. Vi gennemgik diverse paller i gravene og ledte som udgangspunkt efter rørophæng til trykluftsystemet på tenderen. Noget fandt vi og noget skal genfremstilles. Da ikke alle beslag er på de tegninger, vi har, er det godt vi kan trække på en masse ekspertise. Vi fandt også lidt spændende dele, såsom en monteringsflanche til en reduktionsventil og noget, der kunne ligne et skab til reservepærer. Også dette må vi finde ud af hvor hører til.

Endelig har vi besluttet os for at hente den 4. tenderaksel hjem fra Aalborg. Den ER meldt klar og Ole har lovet at hente den på favorable øknomiske vilkår med sin store bil med trailer. Vi er i øjeblikket i gang med af finde en dato i nær fremtid, hvor alle involverede kan. Der skulle gerne være venlige folk i Aalborg til at lukke op og hjælpe til med læsning. Men mere herom senere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *