Ikke-kategoriseret

Opdatering 21-01-2024

Kære H783-venner

Vintervejr i Gedser også i dag – med kulde og blæst.

Dejligt, vi havde indendørs opgaver. Planen var, at vores efterhånden velkendte trinarrangementer skulle endeligt på plads på siden af tenderrammen, for til sin tid at udgøre adgangsvejene til førerhuset.

Vi startede med at male trinarrangementernes anlægsflader mod tenderrammen med et meget tyndt lag sort maling, som vi fik til at tørre inden den endelige montage.

Sidste gang fik vi alle bolthullerne tilpasset igen – med undtagelse af de øverste, der er markeret med en rød ring på vedhæftede Frichs-tegning. Heraf kan ses, at på netop den øverste bolt kan der ikke sættes møtrik på bagsiden: Trækkassen er lukket her og således i vejen. Frichs har løst problemet med at bore et hul, skære gevind, sætte en pinbolt og skrue trinene fast med en møtrik på denne pinbolt. Når nu Frichs har gjort det, så gør vi det samme. Afmærkningen af disse 2 huller havde vi klaret sidste gang, mens trinene var midlertidigt monteret, inden de blev taget af igen for at blive grundet.

Igen havde vi haft mulighed for at låne det fornødne værktøj hos vennerne i Nordsjælland og sammen med vores fine magnetboremaskine blev tappene hurtigt sat.

Trinene blev så monteret og måtte – igen – overtales lidt, før alle hullerne passer. Men det gør de nu. Alle bolte blev spændt og trinene sidder nu stabilt på rammen og kan ikke rokke sig en mm nogen af vejene. Dejligt.

Resten af arbejdsdagen gik naturligvis med at male trinene – hvilket er lidt af en udfordring med kun 6-7 grader indenfor i remisen. Vi mener vi fik malingen til at dække godt – men jeg vil ikke udelukke, at de kommer til at få et lag mere. Nogen af billederne gengiver nogen af trinene, som om der er en masse fnuller, der er blevet malet. Det må være telefonens kamera, der ikke rigtigt har magtet opgaven her – virkeligheden ser meget pænere ud.

Vi er ved at nå til et punkt, hvor vi snart ikke kan finde på mere at lave, førend de længe ventede hjul kommer hjem. Det er oplyst her i weekenden, at der arbejdes på højttryk med de sidste 2 lokomotivaksler – den sidste tenderaksel, forløberakslen og 2 kobbelaksler skulle være færdige. Hvad er derfor mere nærliggende end at sende en stafet afsted til Aalborg for at hente tenderakslen og – måske – Kraus-Helmholtz-boggien. Så kunne Martin afslutte tenderlejeskraberiet og K-H-boggien allerede blive forberet til afrensning, maling og lejeskrab. Det er lidt ærgerligt at skulle bruge penge til en sådan ekstra transport, men vi skal jo kunne lave noget.

Skulle tenderakslen være på plads og de resterende hjul stadig lod vente på sig, kunne vi overveje, at lave trykluftrørene under tenderrammen. Men mere herom senere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *