Ikke-kategoriseret

Opdatering 15-12-2024

Kære H783-venner

Der var koldt i Gedser i dag da vi ankom. Men ”varmen” var på vej, så vi åbnede remiseporten for at lukke den ind……….

Efter fraværet de sidste gange var jeg spændt på at se kulbakken, som jo er blevet færdig i mellemtiden. Den indfriede mine forventninger til punkt og prikke og håndværket med at samle den kan ingen være utilfreds med. Vi blev dog enige om at smukkesere den lidt og lige slibe et par enkelte skarpe kanter – man skal jo nødigt komme til skade………

Vi trak tenderen lidt udenfor og sleb resterne af svejsningerne på tenderforvæggen til den gamle kulbakke væk – et arbejde, der ellers var blevet ”klarmeldt” sidst, men altså viste sig at indeholde 2 timers arbejde med stenskive på en stor vinkelsliber.

Endeligt kom det store øjeblik hvor vi løftede den nye kulbakke på plads og hæftede den fast med 10 velplacerede hæftninger. Den sidder perfekt og hæftningerne bestod da også belastningsprøven, da jeg stillede mig på kulbakken 😊

Vi nåede ikke at fuldsvejse bakken, selvom tenderen nu var udenfor. Grunden hertil var, at Thomas kom forbi med den nye oliekasse, der var blevet bearbejdet und hans fræser. Nu kunne den løftes på plads og hullerne til de gennemgående bolte kunne mærkes op. Hullerne bliver sat ”hjemme” på værkstedet, hvorefter der ”kun” mangler at blive fræset ud til, fremstilling af broncesko samt placering af disse.

Thomas havde også den ene oliekasse til et af lokomotivets lejer med. Denne – ligesom den sidste oliekasse til tenderen – er revnet og han havde fået en kollega med erfaring til at coate inder- og yderside omkring revnerne med noget 2 komponent flydende metal. Desværre er denne form for støbejern ikke svejsbart, så vi må ty til denne metode. Materialet var endnu ikke gennemhærdet, så vi starter forsøget med at fylde olie på og se om de er tætte på et senere tidspunkt. Jeg tør slet ikke tænke på de økonomiske konsekvenser, hvis ikke oliekasserne er tætte og vi må få fremstillet 2 stk nye til kr. 17.000 hver……..

Og som en bedre julemand havde Thomas også 30kg grillbriketter, tændvæske og ostepølser med. Pølserne måtte jo også lige tilberedes og fortæres og lige pludselig var også denne givtige arbejdsdag forbi.

Det var sidste arbejdsdag inden jul, men vi når nok en arbejdsdag til inden nytår. God jul til jer alle, der læser med.

Og skulle i have lyst til at støtte projektet økonomisk her på årets hæld, så husk der kan opnås skattefradrag for bidrag. Da i ofte tilkendegiver at i har svært ved at finde kontonumrene, så kommer de her igen:

Indbetal beløbet på konto regnr. 1551 konto 6396879 Kontohaver er Dansk Jernbaneklub. VIGTIGT: I teksten mærkes overførslen med “H783” (så kanaliseres pengene til projektet ) OG – af hensyn til skattefradraget skal dit CPR-nr. anføres.

Alternativt kan beløbet indbetales på vores konto 9570 12707576 – Støtteforeningen for H783. Herved opnås dog ikke skattefradrag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *