Opdateringer

Opdatering 06-10-2024

Kære H783-venner

Det er blevet efterår – også i Gedser. Stadig ”vekslende skydække”, sol, lidt blæst og nedadgående temperaturer.

Dette er en af grundene til at rykke indendørs – eller forblive indendørs. Tenderrammen er med enkelte undtagelser såsom 2 oliekasser, 1 bremsestang samt komplet trykluftsrørsystem ”stort set” færdigt og vi skal nu koncentrere os om kul- og vandkassen: ”Tenderkassen”. Som i husker er Peder i gang med at svejse nye skvulpeplader i bunden. Og disponering af sporplads har medført, at vi midlertidigt har fået løftet den (endnu) grimme kasse ovenpå den (synes vi) pæne undervogn. Når kassen efter en hel del arbejdsdage forhåbentligt til foråret skal sandblæses fri for rust og males, skal den lige løftes ned igen. Den tid den glæde. I får lige et par fotos af den næsten komplette tender – bestående af ”Dr. Jekyll og Mr. Hyde”. Alligevel et imponerende syn.

Som i husker skal vi finde et maskinværksted, hvis udrustning og kunnen muliggør afdrejningen af forløberens rustskadede søler. Vi har fået 2 tilbud fra hhv Jylland og Fyn men arbejder på at snakke sammen med yderligere værksteder på Sjælland og Lolland (i nærheden). Vi vil jo gerne spare på transporten, hvad spares kan. Afdrejningen har vist sig nok at koste 10.000 – 15.000 kr…… Uanset hvad, så håber vi på afklaring snarest.

Ellers gik dagen med at arbejde videre på Kraus-Helmholtz boggien. Og for at mine forklaringer til delene blive nogenlunde forståelig, vedhæftes lige den velkendte tegning fra ”Damplokomotivet og dets Betjening” igen.

Under lokorammen er placeret tappen nr. 5. På fotoet er vi ved at fjerne den nye maling, der ikke har noget at gøre her. Efter endt behandling så den ud som ny så den er klar til igen at styre svingbjælken 4 og forløber- og forreste kobbelaksel.

Omkring tappen sidder så lejet 8 der består af et lejehus, en bund samt en broncebøsning, der er udformet nærmest som glasset i et timeglas. Dette for at svingbjælken også kan løftes og sænkes – alt efter hvordan sporet ligger. Efter grundig rengøring løftede vi det – i øvrigt tunge (!!!) – lejehus op på tappen for at kontrollere slør: Intet nævneværdigt, så lejet kan monteres igen. Lejet blev så monteret i svingbjælken 4 hvor også de sideværts bevægelser er mulige. Alting passer sammen uden slør – dejligt.

På hver side af svingbjælken er monteret hver en bladfjeder 9, der via 2 trækstænger 10 samt 2 ”rundpinde” uden nummer tvinger svingbjælken i ligeudstilling, når en kurve er gennemkørt. Bladfjedrene ligger i oliebad og venter på montering – trækstængerne blev lige afrenset, grundet og lakeret i dag. Dette arrangement monteres næste gang. Dog må vi lige konsultere eksperterne: Vi har hverken rundpindene eller tegninger på dem. Diameteren kan vi måle os frem til, men længden på dem, og dermed forspænding af bladfjedrene har vi ikke – endnu.

Der er endnu et arrangement, der hjælper svingbjælken i midterstilling efter en kurve: Fjederhuset 11 der indeholder en spiralfjeder, der er udstyret med runde konsoller yderst. Fjederhuset blev kompletteret forrige gang. Men der skal 2 konsoller, monteret i hver af lokomotivrammens sider til at trykke på fjederen. Disse 2 konsoller blev også afrenset, grundet og malet i dag. De boltes så løst på lokorammen næste gang – så ved vi hvor de er og er klar til at blive spændt endeligt på plads når rammen engang sænkes over hjulene.

Dagens opdatering blev lidt teknisk – håber i kunne følge med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *