Ikke-kategoriseret

Opdatering 22-09-2024

Kære H783-venner

Fint vejr i Gedser i dag til endnu en arbejdsdag.

Allerede i går var Peter i krig med at bytte om på Gedsers sukkertraktor og vores tenderkasse. Sidstnævnte skal i nær fremtid midlertidigt løftes op på tenderrammen og færdigsvejses der – for at spare plads i remisen. Løftet vil Arne arrangere for os med en ekstern kran.
Dagen i dag bød på lidt kedeligt som at male Kraus-Helmholtz delene, slibe svejsningerne omkring de skiftede tendertrin samt fremstille en kile, der nu sidder i tenderens Trækkrog – lige bagved pufferplanken. Den må være beregnet på at udføre en sikkerhedsmæssig funktion, så krogen ikke ryger ud af rammen, skulle der ske noget med befæstigelsen i rammen.

Apropos Krauss-Helmholtz boggiens truck: 2 af dagens fotos viser den liggende på hovedet med de nederste oliekasser isat. Der er ingen tvivl om, at der mangler 2 bunde til at holde oliekasserne med smødepuder op mod sølerne, når den vendes rigtigt. Vi har desværre ikke tegningerne og hører gerne fra jer, hvis i kan give et hint.

Slibningen af svejsningerne lod os konkludere, at der visse steder skal eftersvejses og slibes igen, før vi er helt tilfredse. Det sker så en af de næste gange.
Dagens højdepunkt var, at Thomas kom forbi for at afhente 3 oliekasser til aksellejer: 2 til tenderen og 1 til lokomotivet. 2 af disse er brugte og har hver en revne, der gør, at de ikke kan holde olien indenbords. Disse revner forsøges nu tætnet, efter begge kasser har været i et langt og varmt affedtningsbad. Vi er spændte og håber det bedste.

Den 3 oliekasse var den nyfremstillede, der nu skal bearbejdes. Dette betyder at den skal tilpasses lejehuset, skal have boret huller så den kan boltes sammen med lejehuset og – ikke mindst, have fræset ud, så der kan monteres nyfremstillede broncesko, som glider op og ned ad tenderens akselgafler. Nåhja – der skal også lige fremstilles en klap, der lukker for oliepåfyldningsstudsen samt bores et enkelt hul til splitten, der skal holde klappen på plads. Mht denne oliekasse er vi ikke spændte – Thomas ved, hvad han skal.

Mht forløberakslens søler, vi sidste gang opdagede var angrebet af tæring, har vi indhentet tilbud på arbejdet. De ligger på den forkerte side af kr. 10.000. Vi indhenter lige et tilbud mere og må så bide i det sure æble. Der er ingen vej udenom.
Om 14 dage bliver tenderkassen forhåbentligt løftet på rammen og så kommer vi til at smide alle kræfter ind på pladearbejdet på kassen, der udestår. Målet er sandblæsning og maling af kassen til foråret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *