Opdateringer

Opdatering 18-08-2024

Kære H783-venner

Fint, tørt vejr i Gedser i dag og igen tid til en arbejdsdag.

Vi fortsatte, hvor vi slap sidste gang og begyndte med at få monteret den sidste aksel (nr. 4) under tenderrammen. Aftalen med vores lokale dygtige kranfører forløb som håbet og efter godt 1 time var akslen med nyskrabede lejer og nye bandager på plads. Vi havde også god og kyndig hjælp af Martin, der af en eller anden grund kun kan få det til at passe ind i kalenderen, når vi monterer aksler 😊 Vi mangler p.t. 2 under-/oliekasser til 2 af lejerne – den ene er under produktion mens den anden er til reparation. Disse vil kunne monteres efterfølgende når de fremkommer. Som i vil se, er lejekassen i højre side på aksel 4 stadig kun grundmalet – den skal nok blive sort, næste gang vi har gang i en sort pensel.

Vi begyndte også sidste gang med at afrense delene til Kraus-Helmholtz Boggien – et arbejde, der blev afsluttet. Både det ”Støbte Stykke”, den øvre afdækning samt den lange, tunge smedede svingbjælke blev afrenset og sluttede dagen med at blive grundmalet. De mange kringelkroge gjorde, at processen tog lidt længere tid men resultatet synes vi blev fint. Vi vil i den kommende tid skrabe lejer til forløberakslen samt samle Kraus-Helmholtz boggien, så den på nær bagenden er klar til at de sidste hjul kommer hjem, færdiggjort fra Aalborg. Vi venter med længsel………..

Et andet hængeparti blev også ”skaffet af vejen”: Martin svejste det andet og sidste udvendige trin i vandkassen. Nu er er der ikke flere huller der og de fagmæssigt korrekt udførte svejsninger skal nu kun slibes og pudses, så kun kendere vil kunne se, at der er svejset her.

Dagen blev afsluttet med grund fejning og rengøring inde og ude og som kronen på værket blev tenderrammen kørt i hus. Jeg elsker simpelt hen den lyd, når hjulene kører over skinnestødet ved drejeskiven – nu med 4 dunk pr. tur 😊

Næste arbejdsdag allerede kommende weekend vil indeholde montering af det sidste bremsetøj under tenderrammen, justering af affjedringen på samme, slibning af trinenes svejsninger, måske påbegyndelse af samling af Krauss-Helmholtz boggien samt rangering og forberedelse til, at tenderkassen midlertidigt løftes på tenderrammen.

Vi er glade, lidt stolte og på vej……..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *