Opdatering 30-06-2024
9. august 2024
Kære H783-venner
Dansk sommer i Gedser i dag med 16 grader og mange byger.
Vi fortsatte med igangværende projekter, hvis karakter pga gentagelser eller kedelig afrensning ikke har kastet mange fotos af sig:
Peder havde sin kammerat Ole med og begge svejste videre på skvulpepladerne nede i tenderens vandkasse. Projektet går godt fremad men d’herrer blev ikke færdig med dette i dag. Der er mere tilpasning end forventet men resultatet bliver godt.
Peter W og jeg havde sat os som mål at begynde afrensning af lokomotivets lejehuse, fjedre og lejer til forløberarrangementet samt få lidt struktur i opmagasineringen. Lokomotivets lejer er større end tenderens og derfor kommer det heller ikke som en overraskelse, at disse dele er en del tungere. Heldigvis har Peder en såkaldt giraf på lager derhjemme, som vi må låne, så længe vi har brug for det.
Forklaring: En giraf bruges typisk på bilværksteder til f.eks. at løfte motorer ud af biler. Vi synes, at en bedre opgave vil være at løfte lejedele op og af sølerne, når disse skal skrabes eller forinden løftes fra én palle til en anden. Giraffens første indsats forløb som planlagt – dog tager løftene lidt længere tid end med en kran.
Lejedelene og fjedrene har fået en lettere afrensning i Roskilde, men vi brugte en del tid til at give dem en grundigere rengøring: Der var stadig en del gammel olie, slam samt olie/grus blanding på dem. For længe siden købte vi os en andel i en hedvandsrenser sammen med de andre arbejdsgrupper i Gedser og denne gør sit arbejde helt fortrinligt. Det er muligt, at der skal en smule efterbearbejdning med en spartel, når disse er tørre, men dagens insdats var lovende.
Dagens resultat: 2 komplette lokomotivlejekasser samt lejerne til de 2 aksler til Kraus-Helmholtz boggien.
Der bliver nok at gøre for Martin med lejeskrab, når han kommer tilbage fra ferie næste gang , mens jeg selv fortsætter med og forhåbentligt bliver færdig med de resterende 6 lejekasser.
Forrige
Opdatering 16-06-2024
Nyere