Opdateringer

Opdatering 21-04-2024

Kære H783-venner

Solskin, lidt blæst og kun 6 grader i Gedser i dag……..Alligevel var der arbejdsdag igen – vi skal jo videre.

Peder var desværre optaget andetsteds i dag, så der blev ikke svejst yderligere skvulpeplader i vandkassen i dag. Dog er der indkøbt de ”helt rigtige” elektroder, så mon ikke der bliver svejst en del mere på næste arbejdsdag.

Peders fravær skulle dog ikke afholde mig fra at skære de sidste skvulpeplader og den første plade til dækket (i 10mm plade) til. Selvom vi bruger den store vinkelsliber, så går der kræfter og nogle skæreskiver til. Status er, at vi nu kun mangler udskæring af de 2 sidste plader til dækket. Det nås også næste gang.

Martin gik i gang med at lukke de 2 huller i siden på vandkassen, der opstod sidste år da vi måtte skære de 2 gennemtærede kvartkugleformede trin ud. Der er udelukkende tale om disse 2 trin, der går ind i vandkassen. De andre 6 trin rager ind i diverse skabe på førerpladsen og er dermed ikke så udsatte. Grunden til vi måtte skære dem ud er, at der inde i vandkassen ikke er plads til at komme til at svejse den ny kvartkugle. Vi har på arbejdsbordet tidligere repareret de to trin, og dagens opgave var at svejse i hvert fald den ene på sin plads. Når trinene er på plads og tenderkassen sandblæst og malet er det så meningen, man ikke skal kunne se reparationen. Derfor gjorde Martin sig ekstra umage med at hæfte trinet adskillige steder, så den yderste plade ligger plan med sidevæggen. Det lykkes rigtig godt.

De efterfølgende svejsninger blev naturligvis foretaget i mange etapper over kors, for ikke at tilføre for meget varme et sted, der vil medføre at emnet slår sig. Og naturligvis kom vinden til at drille, idet den til tider blæser svejsegassen væk. De steder det skete, blev svejsningen skåret op igen og efter vi lavede noget læ i form af en åbenstående remiseport og et løbebræt fra et stillads blev svejsningen foretaget til vores foreløbige tilfredshed. Næste gang skal svejsningen slibes, enkelt steder svejses oveni og slibes igen. Men så når vi nok også i mål og kan gå i gang med det sidste trin.

Dagens store glæde var, at Thomas kiggede forbi. I ved: Thomas er industritekniker og har lovet ”i privaten” at fremstille diverse dele – herunder koblingstap, splitbolte m.v. Dagens besøg resulterede ”navngivning” og montering af den færdige koblingstap og aflevering af de sidste bestilte splitbolte med skiver. Thomas savede så noget fladjern til der skal resultere i den manglende bremsestang til tenderen. Vi glæder os til at følge projektet. Og for øvrigt skal vi næste gang tage mål til nogle pasbolte, der mangler i rammen ved røgkammeret – ligesom der mangler 4 pasbolte i tenderrammen.

Det bliver rigtig godt alt sammen – vi er glade

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *