Opdatering 23-04-2023
Kære H783-venner
For 3 weekend i træk var der arbejdsdag i Gedser – godt vejr, solskin og 15 graders varme.
Vi havde store planer, der dog desværre kun til dels blev indfriet. Til dels, fordi der stadig er lidt opstartsvanskeligheder med drejebænken og fræseren. Det pinolbor, vi havde set sidst, var der ikke mere og ingen af eksperterne havde planlagt med kølevæsketilførslen. Så vi fik ikke drejet de splitbolte i dag, som vi mangler her og nu. Men Thomas har lovet at næste weekend kommer det til at spille.
Martin havde planlagt at blive færdig med lejeskrabning. Desværre var lysforholdene sådan, at han ikke kunne se, hvad han lavede. Så en forhåbentlig færdiggørelse af lejet blev ligeledes udskudt.
I stedet planlagt Martin og Thomas så, hvordan erstatningsbremsestangen skal fremstilles – vi mangler den snart.
Jeg selv havde igen mulighed for at deltage og tog mig kærligt af den anden justerbare bremsestang. Adskillelse, afrensning af gevind på stålbørste, smøring, samling og montering tog alligevel omkring 2 timer. Men nu sidder den der.
Vi havde også et hængeparti med montering af 4 stk. forbindelsesstykker, der så at sige lukker akselporten forneden og afstiver rammepladen. Forbindelsesstykkerne er fint sandblæst og malet, men de tilhørende 16 stk. pasbolte skulle også lige en tur forbi stålbørsten. Herefter smuttede de så pænt på plads.
Og efter kl. 15 gik der lidt leg i den – det skal der i hvert fald også til. Der blev lige monteret yderligere en bremseklods ved aksel 1. Returfjederen til tenderens bremsesystem blev monteret og så ville vi da lige prøve, om der er liv i det delvist monterede bremsesystem. Vi var lidt i tvivl, fordi vi ikke vil etablere en tæt forbindelse til trykluftsystemet i værkstedet. Men prøvede i stedet at holde trykluftledningen på studsen til bremsecylinderen. Og nej – sikken en glæde: Som det kan ses af de 2 videoer, så virker det. Så pyt med at den ene bremseklods hører til lokomotivets større hjul – den kom til at ligge an og ….. ikke mindst løse igen.