Opdatering 29-01-2023
Kære H783-venner
Koldt, vådt og blæsende i Gedser i dag – men ingen hindring for dagens arbejdsdag.
Dagens arbejdsdag var lidt indskrænket pga sygdom – 2 mand nede. Men vi andre knoklede bare mere derudad.
Morten og Martin blev færdig med skraberiet af det 5. af 8 lejer til tenderen. I mellemtiden havde jeg afrenset de ca 30cm lange bolte til akselkasserne på stålbørsten, så de nu ligner nye. Som belønning fik jeg lov til at samle akselkassen med leje, ny støvplade, ny fjeder og flotte bolte.
Lige pludselig fik Jørgen ideen, at nu var tiden inde til at løfte tenderrammen over på de 2 færdige aksler. Det er et øjeblik, jeg personligt har ventet på i over 10 år. Alle var med på ideen, og vi påbegyndte en større rangeringsøvelse. Denne gik ud på, at trille tenderrammen og tenderakslerne udenfor for at gøre plads til at kunne ”bjærge” 2 deployere under lokomotivrammen. Disse skal bruges til den kedelbærervogn, Ole og Peder skal i gang med at bygge. Ole havde allerede skaffet noget stål, der skal bruges og det blev læsset af troljen og lagt over på en mindre transportvogn. Deployerne står nu i sporet ved siden af.
Kedelbærervognen er en nødvendighed når kedlen skal have isat de sidste 12 støttebolte samt rør, overhederrør m.v. Kedlen, der i øjeblikket står på en gammel godsvogn (fladvogn) kommer ned i en højde, der muliggør arbejdet. Og når vi ikke længere har brug for fladvognen, så frigør vi pladsen i ½ spor, som den færdige tenderramme så kan stå i. Så: Klø på med færdiggørelsen, Ole og Peder
Så kom det store øjeblik, hvor den store trolje blev startet……. Men desværre måtte det konstateres, at Gedser Remise er ved at skifte noget på kranstyringen, så kranen ikke kan benyttes. ØV. Men Ole tager kontakt til vedkommende, der har styringen under behandling og der er håb, at løftet kan foretages om 14 dage. Måske vi så også har det nye leje klar, så vi kan trille 3 tenderaksler under rammen der??????????