Opdatering 08-05-2022
Kære H783-venner
Med fare for gentagelser…… men der har været arbejdsdag igen i dag – i strålende solskin og op til 17 grader.
Der blev ryddet op i nogle hængepartier – først og fremmest blev de sidst lakerede bremsestænger forsynet med et 2. lag sort Esbjerg Maskinemalje og herefter lagt til tørring i graven under lokomotivrammen. Næste hold, der blev grundet sidste gang, fik 1 lag maling og afventer nu 2. lag og herefter også “en tur i graven”. Det er meningen, at vi anlægger lager for renoverede bremse og affjedringsdele her, indtil disse skal monteres. Placeringen har den fordel, at den ikke optager gulvplads, når lejer og hjul skal monteres på lokomotivet og desuden kan vi dække dem til under en presenning, så de ikke støver til.
Jonas var igen utrættelig og indvilgede i slutningen af arbejdsdagen at iføre sig beskyttelsesdresset og sandblæse en halv times tid. Det medførte, at tenderens 4 stk fjederbalancer nu også er blæst helt rene for rust og skidt og nu ligger til tørring iført grundmaling. Det er lidt spændende at finde indstemplede numre på for længst udrangerede og skrottede maskiner: Den ene fjederbalance stammer fra P914 – udrangeret i 1958…..
Peter og Martin gik igen “på jagt” efter reservedele og fandt da også forbindelsesstykkerne til tenderen, der skal lukke akselkasseporten i rammen, når akselkasserne er monteret. Disse ligger nu og venter på afrensning og maling. Mens graven i spor 2 var fritlagt, kunne Jørgen spotte den ene af lokomotivets bremsetraverser, vi tidligere ikke har kunnet finde. Nogen gange kan vi bare ikke se skoven for bare træer og det var godt, der var et par friske øjne, der så på sagerne. Og Peder gik i gang med at demontere bremseklodsholderne på lokomotivets bremsehængere – der venter således stadig en del dele på afrensning og maling – så i må hellere være indstillet på at dette nævnes i fremtidige opdateringer også.
Dagens højdepunkt var dog, at Jørgen og Nikolaj kunne præsentere den ene akselkasseoverdel, der var blevet leveret uden hvidmetalleje af sælger. Denne overdel indeholder nu et nystøbt men endnu ikke bearbejdet hjulleje. Som i kan se af vedhæftede fotos, så mangler der en del bearbejdning, før det ligner et leje, der næsten er klar til montage. Jørgen har lovet, at det nye leje efter hans bearbejdning vil ligne det andet…….
Et andet – meget større – hængeparti er lokomotivets hjul og den sidste tenderaksel, der er til hjulbandagemontering i Aalborg. Desuden er der et hængeparti med en drivtap, der efter 4 årtier under åben himmel havde fået sig en slem grat. Tappen er presset ud af hjulstjernen og er drejet af, så den igen kan forrette sin tjeneste uden at gøre skade på det nye leje, der skal fremstilles og gøre det for at være mellemled mellem drivstangen og hjulet. Tappen ligger stadig lunt i svinget på DSB’s tabeller over nymål og mindstemål, men afdrejning har medført, at indsatshærdningen er forsvundet. Det har været en udfordring for folkene i Aalborg at finde en virksomhed, der kan hærde den: Enten har man ikke tid eller også passer tappen ikke ind i ovnen. Dette problem er dog blevet løst og tappen lovet færdig omkring den 20.5.22, hvorefter den kan presses på plads. I mellemtiden er bandagerne blevet lovet at blive monteret og endeligt afdrejet til profil. Her har der igen været problem med en samarbejdspartner, der med en speciel anordning skulle presse sprængringene på indersiden af bandagen på plads. Sprængringen er en ekstra sikkerhed, der skal forhindre, at en påkrympede hjulbandage ikke kan falde af, selvom bandagen skulle blive løs. Efter samråd med ekspertisen i ind- og udland er det blevet besluttet at bruge en anden fremgangsmåde, der også skulle være blevet anvendt hos DSB. Det korte af det lange er, at hjulene gerne skulle være klar til transport til Gedser i slutningen af maj 2022. Man kan sige, at det sker i sidste øjeblik. Vores venlige sponsor Aage og Louise Louis-Hansen Fonden har bevilget kr. 100.000 til dette arbejde og bevillingen SKAL udnyttes allersenest i starten af juni måned. Folkene i Aalborg er med på, at de har travlt men har lovet, at nå det forinden. Vi har allerede varskoet vores flinke transportør Toni Larsen, der nu vil se hvornår transporten kan passe ind i kalenderen.
Mere om hjul, tappe, bremse- og affjedringsdele og ikke mindst hjul i fremtiden. Desværre er vi optaget af ferie og arbejde næste weekend, der som bekendt er bededagsferie.