Opdatering 19-12-2021
I dag var så den formodentligt sidste arbejdsdag i Gedser inden jul. Selvom museet er lukket igen grundet Coronarestriktioner, er arbejdet på værkstedet ikke omfattet af disse – i hvert fald ikke indtil videre. Så vi klør på, så længe vi må.
Det er 4 uger siden, vi næsten blev færdige med askekassen. Efter nøje overvejelser besluttede vi os for at tilrette den nederste forreste klap, der grundet skævhed i askekassen ikke kunne lukke op. Det er sådan, det blev klaret i DSB-tiden og vi har nu gentaget ideen. Askekassen lader ikke til at være tabt på gulvet – skævheden lader til at være opstået pga for meget varme i forenden. Som det fremgår af nogle af billederne, var der kyndige folk på opgaven og også disse klapper åbner og lukker nu som smurt Videobevis føres……..
Peder fortsatte med etablering af sandblæsningsfaciliteterne og selve tønden er nu – efter renovering af den nederste lukkeventil – funktionel. Han har taget arbejde med hjem idet han nu vil lave en gennemføring i selve kabinens side, så den tykke slange kan nå derind. Fortsættelse følger.
Peter og Ole havde gang i et større rangerorgie, idet vi lige skulle bjærge reservedele til akselkasseportene på maskinen, trækstænger til styring af askekasseklapperne fra førerpladsen samt bremsehængerne til tenderen. Kontakten til Aalborg i den forgangne tid har vist, at de gæve folk på ”hjulværkstedet” havde sat en deadline for færdiggørelse af vores hjul den 31.12.21. Desværre har sygdom gjort, at denne dato ikke holder. Vi er dog fortrøstningsfulde til en snarlig klarmelding og det er derfor, vi nu forbereder renovering/nyfremstilling af lejer, affjedring samt bremsetøj. De fleste stumper skulle gerne lige smukkeseres med sandblæsning og maling inden montage. Derfor er det også mere end prisværdigt, at Peder skynder sig med sandblæseren.
En glædelig begivenhed var dog især, at vi fik kontakt til gamle kolleger fra veterantogsverden, der har lovet at bistå os med arbejdet med lejerne. Vi er i de bedste hænder og ser nu med glæde frem til at kunne fortsætte projekt ”lokoramme og tenderramme på egne hjul”.
Selvom et venligt medlem tidligere i dag har forespurgt, hvordan man nu kan understøtte projektet økonomisk, og andre har henvist til måderne, vil jeg dog også lige kort gøre opmærksom på at vi på trods af støtte fra vores sponsorer og fonde ikke kunne gennemføre projektet uden jeres økonomiske støtte.